هفت اصل مدیریت کیفیت در ویرایش جدید ISO 9001:2015
فهرست محتوایی مقاله
Toggle0- مقدمهای بر هفت اصل مدیریت کیفیت در ISO 9001:2015
هفت اصل مدیریت کیفیت، که مجموعه استانداردهای مدیریت کیفیت بر پایه آن اصول مدیریت کیفیت استوار است توسط کمیته ISO/TC 176 بروزآوری شده است و جدید ISO 9001:2015 استاندارد تشریح شده است. در ویرایش قبلی استاندارد ایزو، ISO 9001:2008 هشت اصل مدیریت کیفیت تعریف شده بود که در ویرایش ۲۰۱۵، اصول مدیریت کیفیت بروزآوری شده است. به طور اختصار، هفت اصل مدیریت کیفیت عبارتند از:
- تمرکز بر مشتری (مشتری محوری)؛
- رهبری (راهبری)؛
- مشارکت دادن کارکنان؛
- رویکرد فرآیندی؛
- بهبود؛
- تصمیمگیری مبتنی بر شواهد؛ و
- مدیریت روابط.
در ادامه این پست به بررسی هفت اصل مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO 9001:2015 میپردازیم.
1- اصول اول مدیریت کیفیت: تمرکز بر مشتری (مشتری محور)
الف) بیانیه: تمرکز اصلی مدیریت کیفیت برآوردن الزامات مشتری و تلاش بر فراتر رفتن از انتظارات مشتری است.
ب) استدلال منطقی: موفقیت پایدار زمانی حاصل میشود که یک سازمان اعتماد مشتریان و سایر طرفهای ذینفع که به آنها وابسته است را جلب کرده و حفظ نماید. هر جنبه از تعامل با مشتری فرصتی برای ایجاد ارزش به مشتری فراهم مینماید درک نیازهای جاری و آتی مشتریان و دیگر طرفهای ذینفع به موفقیت پایدار سازمان کمک مینماید.
2- اصول دوم مدیریت کیفیت: رهبری (راهبری)
الف) بیانیه: رهبران در تمام سطوح پدید آورنده وحدت هدف و جهتگیری میباشند و شرایطی را فراهم میکنند که در آن افراد در دستیابی به اهداف کیفی سازمان مشارکت نمایند.
ب) استدلال منطقی: ایجاد وحدت هدف، جهتگیری و مشارکت سازمان را قادر میسازد استراتژیها، خطمشیها، فرآیندها و منابعش را برای دستیابی به اهدافش هم راستا سازد.
3- اصول سوم مدیریت کیفیت: مشارکت کارکنان
الف) بیانیه: برای سازمان ضروری است که تمام افراد ذیصلاح و توانمند بوده و در ارائه ارزش مشارکت کنند. افراد ذیصلاح و توانمند که در تمام سازمان مشارکت میکنند توانایی سازمان را برای ایجاد ارزش ارتقاء میدهند.
ب) استدلال منطقی: برای مدیریت مؤثر و کارآمد سازمان مهم است که تمام افراد در تمام سطوح مشارکت کنند و به تکتک آنها احترام گذاشته شود قدردانی، توانمندسازی و ارتقای مهارتها و دانش به مشارکت افراد در دستیابی به اهداف سازمان کمک میکند.
4- اصول چهارم مدیریت کیفیت: رویکرد فرآیندی
الف) بیانیه: نتایج یکسان و قابل پیشبینی موثرتر و کاراتر بهدست میآیند وقتی فعالیتها بهصورت فرآیندهای به هم مرتبط بهعنوان سیستم منسجم عمل میکنند درک و مدیریت میشوند.
ب) استدلال منطقی: سیستم مدیریت کیفیت از فرآیندهای به هم مرتبط تشکیلشده است درک اینکه چگونه نتایج توسط این سیستم شامل تمام فرآیندها، منابع، کنترل و تعاملات ایجاد میشوند به سازمان کمک میکند عملکرد خود را ارتقاء دهد.
5- اصول پنجم مدیریت کیفیت: بهبود
الف) بیانیه: سازمانهای موفق تمرکز روزافزون بر بهبود دارند.
ب) استدلال منطقی: بهبود برای سازمان به منظور نگهداری سطوح فعلی عملکرد، واکنش در برابر تغییرات در شرایط داخلی و خارجیاش و ایجاد فرصتهای جدید ضروری است.
6- اصول ششم مدیریت کیفیت: تصمیمگیری مبتنی بر شواهد
الف) بیانیه: احتمال کسب نتایج دلخواه از تصمیمات مبتنی بر تجزیهوتحلیل و ارزیابی داده و اطلاعات بیشتر است.
ب) استدلال منطقی: تصمیمگیری میتواند فرآیند پیچیدهای باشد و همیشه تا حدی عدمقطعیت به دنبال دارد این فرآیند شامل انواع و منابع ورودیها و همچنین تفسیر آنها میباشد که ممکن است ذهنی باشد دانستن روابط علت و معلولی و عواقب بالقوه غیر دلخواه مهم است حقایق، شواهد و تجزیهوتحلیل داده منجر به افزایش خاصیت عینی بودن و اعتمادپذیری در تصمیمات اتخاذ شده میشود.
7- اصول هفتم مدیریت کیفیت: مدیریت روابط
الف) بیانیه: سازمانها برای موفقیت پایدار روابط خود با طرفهای ذینفع مانند تأمین کنندگان مدیریت میکنند.
ب) استدلال منطقی: طرفهای ذینفع بر عملکرد سازمان تأثیر میگذارند زمانی که سازمان روابط ذینفعان خود را بهمنظور بهینهسازی تاثیرشان بر عملکرد مدیریت میکند موفقیت پایدار نیز محتملتر خواهد بود مدیریت روابط با تأمین کنندگان و شبکه شرکاء اغلب اهمیت ویژهای دارند.
دیدگاهتان را بنویسید