ارائه مدلی جامع برای ارزیابی موثر عملکرد مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی
چکیده
زمینه و هدف: در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی، ارتقاء کیفیت و اثربخشی خدمات یکی از مهمترین استراتژیها میباشد. افزایش رضایت مشتریان (محققان یا بیماران)، توسعه ظرفیتها، ارائه نوآوری، افزایش کارآیی، اطمینان از تداوم خدمات و درآمدزایی از دیگر استراتژیهای مهم این مراکز است. جهت عملیاتی کردن این استراتژیها، در این پژوهش با ترکیب دو رویکرد کیفی و کمی در فرایند ارزیابی، مدلی برگرفته از سیستمهای مدیریت کیفیت آزمایشگاهی (LQMS) و کارت امتیازی متوازن (BSC)، برای ارزیابی و بهبود عملکرد مراکز آزمایشگاهی ارائه میگردد.
روش بررسی: در این مقاله گامهای اساسی لازم برای طراحی و توسعه الگوی ارزیابی عملکرد تشریح، و بر اساس آن مدل پیشنهادی تحقیق ارائه میگردد. به منظور سنجش اعتبار مدل، ارتباط میان هر یک از معیارها، راهبردها و اهداف استراتژیک بر اساس نظر افراد خبره مشخص و با بکارگیری روش AHP سنجیده میشوند.
یافتهها: دستاوردهای حاصل از بکارگیری مدل پیشنهادی این پژوهش در یکی از مراکز بزرگ آزمایشگاهی که منجر به افزایش ۲۲% کارآیی، ارتقاء ۲۷% ضریب سطح کیفیت خدمات، ۳۳% درآمدزایی و ۴% رضایت مشتریان شده است، در این مقاله آورده شده است.
نتیجهگیری: مدل پیشنهادی این تحقیق یک ابزار ارزشمند برای ارزیابی و بهبود عملکرد مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی است که استفاده از آن سبب افزایش بهرهوری از منابع، رضایت مشتریان و جامعه از خدمات مراکز آزمایشگاهی میگردد.
واژههای کلیدی: مراکز آزمایشگاهی، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن (BSC)،سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهی (LQMS)
مقاله فوق توسط اینجانب و همکارانم در مجله علمی و پژوهشی علوم آزمایشگاهی ارائه شده است. جهت دانلود متن کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید