ارائه مدلی جامع برای ارزیابی موثر عملکرد مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی
چکیده
زمینه و هدف: در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی، ارتقاء کیفیت و اثربخشی خدمات یکی از مهمترین استراتژیها میباشد. افزایش رضایت مشتریان (محققان یا بیماران)، توسعه ظرفیتها، ارائه نوآوری، افزایش کارآیی، اطمینان از تداوم خدمات و درآمدزایی از دیگر استراتژیهای مهم این مراکز است. جهت عملیاتی کردن این استراتژیها، در این پژوهش با ترکیب دو رویکرد کیفی و کمی در فرایند ارزیابی، مدلی برگرفته از سیستمهای مدیریت کیفیت آزمایشگاهی (LQMS) و کارت امتیازی متوازن (BSC)، برای ارزیابی و بهبود عملکرد مراکز آزمایشگاهی ارائه میگردد.
روش بررسی: در این مقاله گامهای اساسی لازم برای طراحی و توسعه الگوی ارزیابی عملکرد تشریح، و بر اساس آن مدل پیشنهادی تحقیق ارائه میگردد. به منظور سنجش اعتبار مدل، ارتباط میان هر یک از معیارها، راهبردها و اهداف استراتژیک بر اساس نظر افراد خبره مشخص و با بکارگیری روش AHP سنجیده میشوند.
یافتهها: دستاوردهای حاصل از بکارگیری مدل پیشنهادی این پژوهش در یکی از مراکز بزرگ آزمایشگاهی که منجر به افزایش ۲۲% کارآیی، ارتقاء ۲۷% ضریب سطح کیفیت خدمات، ۳۳% درآمدزایی و ۴% رضایت مشتریان شده است، در این مقاله آورده شده است.
نتیجهگیری: مدل پیشنهادی این تحقیق یک ابزار ارزشمند برای ارزیابی و بهبود عملکرد مراکز آزمایشگاهی بالینی و تحقیقاتی است که استفاده از آن سبب افزایش بهرهوری از منابع، رضایت مشتریان و جامعه از خدمات مراکز آزمایشگاهی میگردد.
واژههای کلیدی: مراکز آزمایشگاهی، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن (BSC)،سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهی (LQMS)
مقاله فوق توسط اینجانب و همکارانم در مجله علمی و پژوهشی علوم آزمایشگاهی ارائه شده است. جهت دانلود متن کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درباره dastmardi
اين سایت با هدف اشاعه مفاهیم مدیریت كیفیت در زمینه ارائه خدمات آزمايشگاهی و ترويج استانداردهای رایج در اين خصوص نظیر ISO/IEC 17025, ISO 15189 ایجاد شده است.خوانندگان عزيز، سعي می شود در این سایت اطلاعات تخصصی و بروز در زمینههای سيستمهای مدیریت كیفیت در مراكز آزمايشگاهی، استانداردهای بینالمللی ارائه خدمات آزمايشگاهی، ارزيابی و محاسبه عدم قطعیت اندازه گیری، نمونهبرداری پذيرشی، كالیبراسیون تجهیزات اندازهگیری، طراحی آزمایشها، اعتباربخشی روشهای آزمون و تضمین كیفیت نتایج آزمون ارائه شود. اميدوارم با همكاري شما عزيزان و علاقهمندان، يك پايگاه اطلاعاتي مفيد و معتبر براي علاقمندان بحت مديريت كيفيت در مراكز آزمايشگاهي در ايران ايجاد شود. لذا از ارسال نظرات ، پيشنهادات و مطالب علمي و فني خود دريغ نكرده و به غنيتر كردن اين سایت براي استفاده كارشناسان و علاقمندان كمك نماييد. بديهي است مطالب و نظرات به اسم ارسال كننده درج خواهد شد.
نوشتههای بیشتر از dastmardi
دیدگاهتان را بنویسید