جستجو برای:
  • خانه
  • خدمات مشاوره
    • مشاوره استاندارد ISO 17025
    • مشاوره استاندارد ISO 17043
    • مشاوره استاندارد ISO 15189
    • مشاوره استاندارد ISO 9001
    • مشاوره مدیریت عملکرد
  • دوره‌های آموزشی
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 17025
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 17043
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 15189
    • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
    • دوره های آموزشی مدیریتی
  • دانلودها
    • دانلود کتاب ها
    • دانلود راهنماها
    • دانلود استانداردها
    • دانلود نرم افزارهای کاربردی
    • دانلود جزوات آموزشی مفید
    • نرم افزار محاسبه عدم قطعیت
  • خبرها
  • مقالات
  • تماس با ما

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
ورود با ‫Google
Or Use Social

ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:120)
  • 09333306045
  • [email protected]
آکادمی دکتر دستمردی
  • خانه
  • خدمات مشاوره
    • خدمات مشاوره

      مشاوره مدیریت عملکرد در سازمان

      1 دوره

      مشاوره استاندارد ایزو 9001

      1 محصول

      مشاوره استاندارد ایزو 17043

      1 محصول

      مشاوره استاندارد ایزو 17025

      1 محصول

      مشاوره استاندارد ایزو 15189

      1 دوره
      • دوره‌های آموزشی
        • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
        • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 17025
        • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 15189
        • آموزش‌های مراکز آزمون مهارت بر اساس استاندارد ایزو 17043
      • مشاوره استاندارد ایزو 17043
      • کتاب‌ها و راهنماها
      • مشاوره استاندارد ایزو 17025
      • مشاوره استاندارد ایزو 15189
      • مشاوره استاندارد ایزو 9001
      • مشاوره مدیریت عملکرد در سازمان
      • خدمات مشاوره
      • نرم افزارهای کاربردی
  • خدمات آموزشی
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 17025
      • آشنایی با الزامات استاندارد ایزو 17025
      • مدیریت ریسک و قواعد تصمیم گیری
      • تصدیق و صحه گذاری روشهای آزمون
      • اطمینان از اعتبار نتایج آزمون در آزمایشگاه
      • آموزش کنترل کیفیت داخلی و خارجی در آزمایشگاه
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری به روش GUM
      • آشنایی با روش‌های آماری در مقايسات بين آزمايشگاهی
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری به روش بالا به پایین
      • نقش عدم قطعیت اندازه گیری در فرایند ارزیابی انطباق
      • ممیزی داخلی آزمایشگاه بر اساس استاندارد ایزو 17025
      • تربیت ارزیاب فنی آزمایشگاه بر اساس استاندارد ایزو 17025
      • کاربرد نمودارهای کنترلی در اطمینان از اعتبار نتایج آزمون
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمون های میکروبیولوژی
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 15189
      • آشنایی با الزامات استاندارد ایزو 15189
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمایشگاه پزشکی
      • تصدیق و صحه‌گذاری روش آزمون در آزمایشگاه پزشکی
    • دوره های آموزشی مدیریتی
      • مدیریت عملکرد کارکنان
      • آشنایی با الزامات استاندارد ایزو 9001
    • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
      • آشنایی با شش سیگما (Six Sigma)
      • کنترل فرایند آماری با نرم‌افزار Minitab
      • طراحی و تحلیل آزمایشها با نرم‌افزار Minitab
      • نمونه برداری پذیرشی با نرم‌افزار Statgraphics
      • تجزیه و تحلیل سیستم اندازه‌گیری با نرم‌افزار Minitab
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 17043
      • آشنایی با الزامات استاندارد ایزو 17043
      • روش‌های آماری برای کاربرد در آزمون مهارت مطابق با ISO 13528
  • دانلودها
    • دانلود کتاب ها
    • دانلود راهنماها
    • دانلود استانداردها
    • دانلود فیلم های آموزشی
    • دانلود جزوات آموزشی مفید
    • دانلود نرم افزارهای کاربردی
    • نرم افزار محاسبه عدم قطعیت
  • مقالات
  • خبرهای آکادمی
  • تماس با ما
ورود | عضویت

وبلاگ

آکادمی دکتر دستمردی > مقالات > چگونگی بررسی تفاوت معنادار آماری در دو معادله رگرسیون خطی

چگونگی بررسی تفاوت معنادار آماری در دو معادله رگرسیون خطی

1394-11-05
ارسال شده توسط دکتر مصطفی دستمردی
مقالات، اطمینان از اعتبار نتایج - تضمین کیفیت نتایج آزمون و کالیبراسیون، تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری، طراحی و تجزیه و تحلیل آزمايشها

فهرست محتوایی مقاله

  • 1- مقدمه
  • 2- مقایسه عرض از مبدا دو خط در آنالیز رگرسیون ها
  • 3- بررسی تفاوت معنادار آماری در دو معادله رگرسیون
  • 4- سخن پایانی

1- مقدمه

اگر آنالیز رگرسیون خطی را انجام دهید، ممکن است به مقایسه عرض از مبداء و شیب خطوط رگرسیون های متفاوت نیاز داشته باشید. تصور کنید یک رابطه بین X و Y وجود دارد. حال فرض کنید که می‌خواهید تعیین کنید آیا این تفاوت معنادار آماری در دو معادله رگرسیون تحت شرایط متفاوت وجود دارد یا نه؟ این شرایط متفاوت می‌تواند دو محیط متفاوت، دو روش آزمون متفاوت، دو فرایند تولیدی متفاوت، دو اپراتور متفاوت یا متغیرهای کیفی مشابه دیگر باشند که می‌خواهید تعیین کنید که رابطه بین X و Y تحت تاثیر این متغیرهای کیفی متفاوت قرار گرفته است یا خیر.

به عنوان مثال شما ممکن است بخواهید ارزیابی کنید که آیا رابطه قد و وزن بازیکنان فوتبال با رابطه قد و وزن افراد عادی در جامعه از نظر آماری تفاوت معناداری دارد یا خیر؟

شما می توانید به صورت چشمی عرض از مبداء و شیب خطوط رگرسیون را با هم مقایسه کنید. با این حال، باز هم نیاز به انجام آزمون‌های آماری جهت بررسی وجود تفاوت معنادار است. آزمون‌های فرض آماری کمک خواهند کرد که تفاوت‌های واقعی را از تفاوت‌های ناشی از خطای نمونه برداری در یک سطح اطمینان مشخص، تعیین کنید.

در این پست، نشان داده خواهد شد که چگونه می‌توان رابطه‌های بین مدلهای مختلف رگرسیون را با هم مقایسه کرد و وجود یا عدم وجود تفاوت معنادار آماری را تعیین نمود. خوشبختانه این آزمون‌ها به راحتی با نرم افزار آماری Minitab قابل انجام است.

برای انجام این کار در این پست از یک مثال استفاده شده است (دانلود فایل مثال) که در آن دو متغیر ورودی و خروجی در یک فرایند فرضی وجود دارند. قرار است رابطه بین این دو متغیر را در دو شرایط متفاوت (به عنوان مثال دو روش آزمون متفاوت) با هم مقایسه شوند.

2- مقایسه عرض از مبدا دو خط در آنالیز رگرسیون ها

هنگامی که عرض از مبداء در دو معادله رگرسیون مختلف متفاوت است، نشان دهنده آن است که دو خط رگرسیون در جهت محور Y به سمت بالا یا پایین جابه‌جایی دارند. در نمودار زیر، می‌توان مشاهده نمود که متغیر خروجی تحت شرایط B (روش آزمون B) بالاتر از شرایط A (روش آزمون A) برای هر یک از مقادیر ورودی داده شده است. هدف تعیین آن است که آیا این تغییر مکان عمودی از نظر آماری معنادار است؟

scatter_constant_dift

جهت آزمون تفاوت بین ضرایب عرض از مبداء، فقط نیاز به یک متغیر جهت طبقه‌بندی شرایط مختلف وجود دارد که این متغیر بایستی از نوع وصفی باشد. برای مثال‌های استفاده شده در این پست یک متغیر وصفی برای تعیین شرایط (A or B) در هر یک از مشاهدات بکار گرفته شده است.

برازش مدل رگرسیونی در نرم افزار MINITAB از مسیر زیر برای مثال ارائه شده قابل انجام است:

 Stat > Regression > Regression > Fit Regression Model

 response variable: Output

continuous predicotr: Input

categorical predictor: Condition

در خروجی آنالیز رگرسیون ابتدا جدول ضرایب بررسی می‌شود:

coeff_constant_dift

این جدول نشان می دهد که رابطه بین دو متغیر ورودی (Input) و خروجی (Output) با توجه به آنکه مقدار P-Value برابر با ۰٫۰۰۰ شده است، از نظر آماری معنی دار می باشد.

ضریب عرض از مبداء برای متغیر وصفی شرایط مختلف برابر ۱۰ و مقدار P-Value آن (۰٫۰۰۰) می‌باشد که نشان می‌دهد عرض از مبداء در دو معادله رگرسیونی بدست آمده تفاوت معناداری دارند و فرضیه صفر که برابری عرض از مبداء‌ها در دو معادله رگرسیونی است، رد می شود. همچنین می توان تفاوت بین دو ضریب عرض از مبداء را در جدول معادله رگرسیون زیر نیز مشاهده نمود.

equ_constant_dift

3- بررسی تفاوت معنادار آماری در دو معادله رگرسیون

نمودار زیر را در نظر بگیرید، یک مقدار واحد برای متغیر ورودی در دو معادله پاسخ های متفاوتی را ارائه می دهند. به نظر می رسد افزایش یک واحد در متغیر ورودی در وضعیت B افزایش بیشتری را نسبت به وضعیت A دارد. این شرایط در نمودار به صورت بصری مشخص است، بررسی وجود تفاوت آماری معنادار در شیب دو معادله خط مدنظر است.

scatter_slope_dift

انجام آزمون آماری تفاوت بین ضرایب شیب خط به نظر مشکل است؛ اما در واقع این امر بسیار ساده و مشابه با مثال قبل قابل انجام می‌باشد و تنها بایستی تعیین کرد که آیا ضرایب شیب خط وابسته به متغیر وضعیت است. در علم آمار، زمانی می گویند که تاثیر یک متغیر وابسته به متغیر دیگر است، که اثر متقابل (interaction) وجود داشته باشد. لذا آنچه که باید انجام دهیم آن است که تعیین کنیم که آیا اثر متقابل بین دو متغیر Input*Condition وجود دارد یا خیر.

در MINITAB می‌توان وجود اثر متقابل را در پنجره تجزیه و تحلیل داده ها رگرسیون بررسی کرد. بعد از آنکه مدل رگرسیون برازش گردید وجود یا عدم وجود اثر متقابل (interaction) به راحتی قابل کنترل است.  برای مثال به جدول زیر توجه نمایید.

coeff_slope_dift

جدول فوق نشان می دهد اثر متقابل بین دو متغیر (Input*Condition) از نظر آماری معنادار است؛ زیرا مقدار p = 0.000 می‌باشد. در نتیجه، فرض صفر رد و نتیجه گیری می‌شود که تفاوت بین ضرایب شیب خط (۱٫۵۳۵۹ و ۲٫۰۰۵۰) در دو معادله رگرسیونی برابر با صفر نمی‌باشد. همچنین مشاهده می‌شود تفاوت بین عرض از مبدا دو خط برای این مثال با توجه به آنکه (P = 0.093)است، از نظر آماری معنادار نمی‌باشد و تنها تفاوت معنادار موجود، تفاوت بین شیب دو خط است.

equ_coeff_dift

4- سخن پایانی

روش شرح داده شده در این پست برای مقایسه دو معادله روگرسیونی با نام روش حداقل مربعات معمولی شناخته می‌شود. در این روش فرض بر این است که خطای مشاهدات عمدتاً در محور y است و خطا مشاهدات در محور x ناچیز و قابل صرف نظر کردن است. اگر این فرض برقرار نباشد، بایستی از روش رگرسیون دمینگ استفاده نمود. تفاوت رگرسیون دمینگ با رگرسیون خطی ساده از این جهت است که خطای مشاهدات در هر دو محور x و y را در نظر می‌گیرد. این یک روش در مقایسه با رگرسیون خطی ساده کمی پیچیده‌تر است. در یک پست آموزشی دیگر به عنوان استفاده از رگرسیون دمینگ برای صحه گذاری روش های آزمونپرداخته شده است. در صورت وجود هر گونه پرسشی در خصوص رسم رگرسیون در آزمایشگاه می‌تواند سوالات خودتان در قسمت کامنت های این پست قراردهید. سعی خواهد شد تا جای ممکن به سئوالات مطرح شده پاسخ مناسب داده شوند. همچنین در صورت نیاز به برگزاری دوره تصدیق و صحه گذاری روش آزمون با نرم‌افزار Minitab برای کارکنان آزمایشگاه یا برای دریافت خدمات مشاوره استاندارد ایزو 17025 و مشاوره استاندارد ایزو 15189 می‌توانید با ما تماس بگیرید.

برچسب ها: تفاوت معنادار آماریرگرسیون
درباره دکتر مصطفی دستمردی

مدیر آکادمی

نوشته‌های بیشتر از دکتر مصطفی دستمردی
قبلی برگزاری دوره آموزشی طراحی و تحلیل آزمایش ها در پژوهشگاه استاندارد
بعدی برگزاری دوره آموزشی تجزیه و تحلیل سیستم‌های اندازه‌گیری (MSA)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
آخرین مطالب سایت
  • برگزاری دوره آموزشی ارزشیابی عدم‌قطعیت اندازه‌گیری در آزمایشگاه میکروبیولوژی در شرکت داروسازی اسوه
  • برگزاری دوره آموزشی اطمینان از اعتبار نتایج آزمون برای کارکنان آزمایشگاه های شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)
  • برگزاری دوره آموزش تشریح الزامات استاندارد ایزو 17025 در شرکت بهینه فرآیند آزما
  • برگزاری دوره آموزشی قواعد تصمیم گیری و ریسک در آزمایشگاه در شرکت داروسازی شهید قاضی
  • تعیین حد بالایی خطی‌بودن در آزمون‌های کمی میکربیولوژی
  • درباره ما

 

نوآوری و کیفیت خدمات موتور رشد و پیشرفت تیم مشاوره ما در این سال‌ها بوده است. ما اعتقاد داریم که “کیفیت پلی است به سوی رضایت مشتریان” و “اصلی‌ترین عامل اندازه‌گیری کیفیت، رضایت مشتریان است” بر این اساس شما می‌توانید با تمامی مراکز و سازمان‌هایی که تیم مشاوره ما به آنها همکاری داشته‌اند، تماس بگیرید و در خصوص کیفیت خدمات ما و رضایت آنها از خدمات آموزشی و مشاوره‌ای ارائه شده در خصوص پیاده‌سازی سیستم مدیریت پرس‌وجو نمایید. رضایت مشتریان و درصد بالای پروژه موفق ما اتفاقی نیست بلکه حاصل تعهد و تلاش هوشمندانه است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://dastmardi.ir/?p=375
ورود
ورود با موبایل
ورود با ‫آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نشده؟ اکنون ثبت نام کنید
ورود با ‫Google
Or Use Social
بازنشانی رمزعبور
ورود با موبایل
ورود با ‫آدرس ایمیل
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ اکنون وارد شوید
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
با ما در تماس باشید.
همکاران ما در آکادمی دکتر دستمردی در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان می‌باشند.
سوالات متداول
به فایل‌های دانلودی دسترسی ندارم.

لینک فایل مشکل‌دار را از فرم سمت راست این صفحه ارسال نمایید.

چگونه برای برگزاری دوره‌های آموزشی هماهنگ کنیم؟

برای هماهنگی به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توانید درخواست خودتان را از طریق ایمیل برای مدیر آکادمی ارسال نمایید یا با استفاده از شماره تماس قرارداده شده در سایت و همچنین وانس آپ با واحد پشتیبانی آکادمی به طور مستقیم در ارتباط باشید.

از مشتریان آکادمی هستم و نیاز به راهنمایی علمی دارم؟

برای راهنمایی مشتریان آکادمی امکان ارسال تیکت برای آنها فراهم شده است. پس از ورود به پروفایل خودتان می‌توانید سئوالات خود را به صورت تیکت ارسال نمایید. همکاران پشتیبانی آکادمی در اسرع وقت به سئوالات مطرح شده پاسخ خواهند داد.

آدرس آکادمی

تهران، رسالت، خیابان کرمان

شماره تماس آکادمی

09125446045 09333306045

ایمیل پشتیبانی آکادمی

[email protected]