جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • خدمات مشاوره
    • مشاوره استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵
    • مشاوره استاندارد ایزو ۱۷۰۴۳
    • مشاوره استاندارد ایزو ۹۰۰۱
    • مشاوره استاندارد ایزو ۱۵۱۸۹
    • مشاوره مدیریت عملکرد برای سازمان‌ها و شرکت‌ها
  • دوره‌های آموزشی
    • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 17025
    • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
    • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 15189
    • دوره های آموزشی مدیریتی
  • دانلودها
    • دانلود نرم افزارهای کاربردی
    • دانلود کتاب ها
    • دانلود استانداردها
    • دانلود راهنماها
    • دانلود جزوات آموزشی مفید
    • فروش نرم افزار محاسبه عدم قطعیت اندازه گیری
  • خبرها
  • وبلاگ
  • درباره سایت
  • تماس با ما
آکادمی دکتر دستمردی

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

یا

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:90)

ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:90)
  • 09125446045
  • info@dastmardi.ir
آکادمی دکتر دستمردی
  • خانه
  • خدمات مشاوره
    • خدمات مشاوره

      مشاوره مدیریت عملکرد در سازمان

      1 دوره

      مشاوره استاندارد ایزو 9001

      1 محصول

      مشاوره استاندارد ایزو 17043

      1 محصول

      مشاوره استاندارد ایزو 17025

      1 محصول

      مشاوره استاندارد ایزو 15189

      1 دوره
      • دوره‌های آموزشی
        • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
        • آموزش‌های مراکز آزمون مهارت بر اساس استاندارد ایزو 17043
        • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 17025
        • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 15189
      • مشاوره استاندارد ایزو 17043
      • مشاوره استاندارد ایزو 15189
      • مشاوره استاندارد ایزو 9001
      • مشاوره مدیریت عملکرد در سازمان
      • کتاب‌ها و راهنماها
      • مشاوره استاندارد ایزو 17025
      • خدمات مشاوره
  • خدمات آموزشی
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 17025
      • آشنایی با الزامات استاندارد ایزو 17025
      • مدیریت ریسک و قواعد تصمیم گیری
      • تصدیق و صحه گذاری روشهای آزمون
      • اطمینان از اعتبار نتایج آزمون در آزمایشگاه
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری به روش GUM
      • آشنایی با روش‌های آماری در مقايسات بين آزمايشگاهی
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری به روش بالا به پایین
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمون های میکروبیولوژی
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 15189
      • ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمایشگاه پزشکی
      • تصدیق و صحه‌گذاری روش آزمون در آزمایشگاه پزشکی
    • دوره های آموزشی مدیریتی
      • آشنایی با الزامات استاندارد ایزو 9001
    • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
      • کنترل فرایند آماری با نرم‌افزار Minitab
      • طراحی و تحلیل آزمایشها با نرم‌افزار Minitab
      • نمونه برداری پذیرشی با نرم‌افزار Statgraphics
      • تجزیه و تحلیل سیستم اندازه‌گیری با نرم‌افزار Minitab
    • آموزش‌های استاندارد ایزو 17043
      • آموزش روش‌های آماری در آزمون مهارت
  • دانلودها
    • دانلود کتاب ها
    • دانلود راهنماها
    • دانلود استانداردها
    • دانلود فیلم های آموزشی
    • دانلود جزوات آموزشی مفید
    • دانلود نرم افزارهای کاربردی
    • نرم‌افزار محاسبه عدم قطعیت اندازه گیری
  • مقالات
  • خبرهای آکادمی
  • تماس با ما
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
شروع کنید
0

وبلاگ

آکادمی دکتر دستمردی > مقالات > مقدار T-Value و مقدار P-Value در آزمون فرض آماری چیست؟

مقدار T-Value و مقدار P-Value در آزمون فرض آماری چیست؟

13/09/1394
ارسال شده توسط dastmardi
مقالات، اطمینان از اعتبار نتایج - تضمین کیفیت نتایج آزمون و کالیبراسیون
tweedle tweedledum مقدار T-Value و مقدار P-Value در آزمون فرض آماری چیست؟

1- مفدمه بر آزمون فرض آماری

مطابق با الزامات استانداردهای ISO 15189:2022 و ISO/IEC 17025:2017 آزمایشگاه باید یک روش‌ اجرایی برای پایش اعتبار نتایج، داشته باشد. داده‌های به دست آمده باید به نحوی ثبت شوند که روند آن‌ها قابل تشخیص باشد. در جایی که قابل اجرا است از فنون آماری در بازنگری نتایج استفاده شود. در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی از آزمونهای فرض آماری برای کنترل کیفیت نتایج آزمون، تحلیل نتایج مقایسات بین آزمایشگاهی و یا صحه گذاری روشهای آزمون برای برآوزده‌سازی الزامات استاندارد ایزو 17025 و استاندارد ایزو 15189 استفاده می‌شود. اگر کارکنان آزمایشگاه و یا پژوهشگران با علم آمار آشنایی نداشته باشند و به دنبال استفاده از از نرم افزارهای آماری مانند minitab, spss و … برای تجزیه و تحلیل نتایج خود باشند، در مواجه با خروجی‌های این نرم افزارها احساسی شبیه احساس آلیس در سرزمین عجایب را پیدا خواهند کرد. ناگهان آنها با یک دنیا فانتزی که در آن عبارات عجیب و مرموزی وجود دارد، روبه رو می‌شوند. به عنوان مثال ظهور مقادیر T و P را در انجام آزمون فرض t-test را در نظر بگیرید. در مشاهد این خروجی شما ممکن است بسیار متعجب شوید!!

t_test_results_one_sided

این مقادیر واقعاً چیست؟ آنها از کجا بدست آمده‌اند؟ حتی اگر شما از مقدار P-value برای تفسیر آماری نتایج خود به دفعات بسیار زیاد استفاده کرده باشید، باز هم ممکن است منشا واقعی آن ممکن هنوز برای شما گنگ باشد.


2- مقادیر P value و t-value در آزمون T-Test

مقدار P value و مقدار t-value به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط است. آنها به صورت خیلی مشابه در کنار هم نتایج تجزیه و تحلیل آماری ظاهر می‌شوند. هنگامی که شما آزمون t-test را انجام می‌دهید، معمولا برای پیدا کردن شواهدی از یک اختلاف معنی داری در میان دو جمعیت (۲-sample t) و یا بین یک جمعیت مقدار هدف (۱-sample t) هستید. به عنوان مثال در مقایسه بین آزمایشگاهی به دنبال آن هستیم که ببینم نتایج بدست آمده در دو آزمایشگاه مختلف بر روی یک نمونه یکسان بایکدیگر اختلاف معناداری دارند یا نه؟

مقدار t اندازه تفاوت را نسبت به تغییرپذیری بدست آمده از نمونه‌ها را می‌سنجد. به عبارت دیگر، T برابر با تفاوت محاسبه شده تقسیم بر خطای استاندارد (SE MEAN) است. هر چه مقدار T (چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی) بزرگتر باشد احتمال بیشتری برای رد فرض صفر به وجود خواهد آمد  و هر چه مقدار T به صفر نزدیکتر باشد احتمال بیشتری برای پذیرش فرض صفر وجود خواهد داشت. (فرض صفر یعنی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.)

بخاطر داشته باشید که مقدار t که در خروجی نرم افزار نشان داده شده است بر اساس تنها یک نمونه که به صورت تصادفی از کل جمعیت گرفته شده، محاسبه می گردد و اگر نمونه‌برداری تصادفی را مجدداً انجام دهید ممکن است مقدار  t کمی متفاوت از آنچه قبلا محاسبه کرده‌اید، بدست آید. حال این سئوال مطرح می‌شود که در بسیاری از نمونه های که به صورت تصادفی از یک جمعیت یکسان گرفته می‌شود، چقدر تفاوت در مقدار t انتظار داریم که به وجود آید؟ و چگونه مقدار t بدست آمده از داده های مربوط به نمونه خود را نسبت به مقدار t مورد انتظار مقایسه کنیم؟ این کار را می‌توان با رسم یک توزیع t انجام داد.


3- استفاده از یک تابع توزیع t برای محاسبه احتمال

به عنوان مثال فرض کنید که با استفاده از یک آزمون فرض آماری به روش ۱-sample t-test  می خواهید تعیین کنید که یک ویژگی در جمعیت مورد مطالعه بزرگتر از یک مقدار مشخص می‌باشد یا خیر؟

در این مثال مقدار مشخص ۵ در نظر گرفته شده که از یک نمونه با ۲۰ مشاهده بدست آمده است. همانطور که در شکل بالا نشان داده شده مقدار t‌ در خروجی نرم افزار minitab برابر با ۲٫۸ بدست آمده است. لذا می‌خواهیم ببینم در یک تابع توزیع T با درجه آزادی ۱۹ (درجه آزادی برابر است با تعداد مشاهدات منهای یک) احتمال آنکه مقدار t‌ برابر با ۲٫۸ شود چقدر است. برای انجام این کار از نرم افزار minitab ‌می توان استفاده نمود بدین منظور در این نرم افزار  مسیر زیر را طی می کنیم:

In Minitab, choose Graph > Probability Distribution Plot.

Select View Probability, then click OK.

From Distribution, select t.

In Degrees of freedom, enter ۱۹.

Click Shaded Area. Select X Value. Select Right Tail.

 In X Value, enter 2.8 (the t-value), then click OK.

distribution_plot_t

بیشترین مقدار مورد انتظار برای t محلی است که قله گراف بالا قرار دارد (یعنی مقدار صفر).  این بدان معنا است که در بیشتر واقع انتظار می‌رود که مقدار t=0 شود. علت این امر آن است که وقتی یک نمونه به صورت تصادفی از یک جامعه برداشته می شود انتظار می رود که اختلافی بین میانگین نمونه با میانگین جامعه وجود نداشته باشد یعنی به احتمال زیاد اختلاف بین میانگین نمونه و میانگین جامعه نزدیک به صفر است.


4- مجاسبه مقدار T-Value و مقدار P-Value

احتمال اینکه مقدار T-value (چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی) در آزمونهای فرض آماری مقدار بزرگی شود خیلی کم است. یعنی آنکه هر چه از مقدار صفر در هر دو جهت دور می شویم احتمال رخداد چنین وضعیتی به صورت طبیعی کاهش می یابد. به عنوان مثال ناحیه قرمز مشخص شده در منحی فوق احتمال اینکه مقدار T-Value برابر با ۲٫۸  و بیشتر از آن باشد را نشان می‌دهد. احتمال این امر  ۰٫۰۰۵۷۱۲ محاسبه شده است که اگر آن را گرد کنیم برابر با ۰٫۰۰۶ می شود که به این مقدار P-Value گفته می شود.

به عبارت دیگر، احتمال به دست آوردن T-Value برابر با ۲٫۸ و یا بالاتر، زمانی که نمونه برداری از جمعیت یکسان (در مثال، یک جمعیت با میانگین ۵ در نظر گرفته شده)، حدود ۰٫۰۰۶ است.

چقدر احتمال این رخ داد وجود دارد؟ این رخداد مثل آن است که در برداشت تصادفی از ۵۲ برگ در بازی پوکر ۲ برگ تک پشت سر هم به دست شما برسد. شناس چنین رخدادی بسیار کم است!!

poker_picture

این امر که این نمونه‌ از جامعه‌ی با میانگین بیشتری از مقدار مشخص شده (در این مثال ۵) باشند، محتمل تر است.  بعبارت دیگر: از آنجا که مقدار P-value بسیار کوچک تر از (< alpha level)  است، شما فرض صفر رد و نتیجه گیری است که تفاوت معنی داری وجود دارد.

مقادیر T و P به طور جدایی ناپذیری مرتبط هستند و به سادگی می‌توانید از آنها برای تصمیم در خصوص درست یا نادرست بودن یک فرض استفاده کنید. مقدار یکی از آنها بدون تغییر در دیگری، تغییر نخواهد کرد. مقادیر بزرگتر قدرمطلق T-Value منجر به مقادیر کوچکتر P-value می‌شود که امر سبب کاهش احتمال پذیرش فرض صفر می‌شود. به طور  معمول مطالعات آماری در سطح اطمینان ۹۵% (یعنی آلفای برابر با ۰٫۰۵) انچام می‌شود.

در سطح اطمینان ۹۵% اگر P-value  کوچکتر یا مساوی ۰٫۰۵ باشد فرض صفر را رد می‌کنند و در غیر این صورت فرض صفر را نمی توان رد کرد. 


5- سخن پایانی

نکته آخر اینکه که در برخی از نرم افزارها مانند spss مقدار p-value در جدول های خروجی نرم افزار تحت عنوان Significant Level ذکر می‌شود. در این پست آموزشی برخی از نکات مهم برای در خصوص آزمون فرض T-TEST و مقدار P-Value ذکر شود. از آزمون‌های فرض آماری کارکنان آزمایشگاه می‌توانند برای پایش اعتبار نتایج آزمون و همچنین تصدیق یا صحه گذاری روش‌های آزمون بر اساس الزامات استانداردهای ایزو ۱۷۰۲۵ و ایزو ۱۵۱۸۹ استفاده نمایند. در صورت وجود هر گونه پرسشی در خصوص آزمون فرض آماری و تحلیل آماری نتایج می‌توایند سوالات خودتان در قسمت کامنت های این پست قراردهید سعی خواهد شد تا جای ممکن به سئوالات مطرح شده پاسخ مناسب داده شود. همچنین در صورت نیاز به برگزاری دوره های آموزشی تصدیق و صحه گذاری روش های آزمون و کنترل کیفیت داخلی و خارجی برای کارکنان آزمایشگاه یا برای دریافت خدمات مشاوره ایزو ۱۷۰۲۵ و مشاوره ایزو ۱۵۱۸۹ می‌توانید با ما تماس بگیرید.

برچسب ها: آزمون فرض آماریآزمون فرض چیستصحه گذاری روش های آزمایشگاهیصحه گذاری روشهای آزمونمقایسات بین آزمایشگاهیمقدار p value در spssمقدار t-value
آواتار dastmardi
درباره dastmardi

اين سایت با هدف اشاعه مفاهیم مدیریت كیفیت در زمینه ارائه خدمات آزمايشگاهی و ترويج استانداردهای رایج در اين خصوص نظیر ISO/IEC 17025, ISO 15189 ایجاد شده است.خوانندگان عزيز، سعي می شود در این سایت اطلاعات تخصصی و بروز در زمینه‌های سيستم‌های مدیریت كیفیت در مراكز آزمايشگاهی، استانداردهای بین‌المللی ارائه خدمات آزمايشگاهی، ارزيابی و محاسبه عدم قطعیت اندازه گیری، نمونه‌برداری پذيرشی، كالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری، طراحی آزمایش‌ها، اعتباربخشی روش‌های آزمون و تضمین كیفیت نتایج آزمون ارائه شود. اميدوارم با همكاري شما عزيزان و علاقه‌مندان، يك پايگاه اطلاعاتي مفيد و معتبر براي علاقمندان بحت مديريت كيفيت در مراكز آزمايشگاهي در ايران ايجاد شود. لذا از ارسال نظرات ، پيشنهادات و مطالب علمي و فني خود دريغ نكرده و به غني‌تر كردن اين سایت براي استفاده كارشناسان و علاقمندان كمك نماييد. بديهي است مطالب و نظرات به اسم ارسال كننده درج خواهد شد.

نوشته‌های بیشتر از dastmardi
قبلی گرد کردن عدم‌قطعیت بسط یافته و مقادیر اندازه‌گیری شده در آزمون و کالیبراسیون
بعدی برگزاری دوره تخمین عدم قطعیت اندازه گیری در شرکت روان ترانس آپادانا

44 Comments

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • آواتار فاطمه فاطمه گفت:
    21/02/1397 در 24:00

    عالی بود ممنونم کلی سوال بی جواب داشتم که شما کمک کردید

    پاسخ
  • آواتار فرهاد فرهاد گفت:
    27/03/1397 در 24:00

    یعنی اینهمه آمار به خوردمون دادن یه طرف این توضیح یه طرف
    ممنونم از توضیحات خوب شما

    پاسخ
  • آواتار میترا میترا گفت:
    05/04/1397 در 24:00

    خیلی خوب بود توضیحاتتونن , من واسه کنکور ارشد دانشگاه علامه مصاحبه دعوت شدم این مطالب برام خیلی مفید بود.

    پاسخ
  • آواتار Solmaz Solmaz گفت:
    20/04/1397 در 24:00

    ببخشید توspss از کجا باید p-valueرو وارد کنیم ؟

    پاسخ
  • آواتار sasan sasan گفت:
    31/04/1397 در 24:00

    واقعا ممنون…. قبل ار توضیح زیبای شما دقیقا من همون احساس الیس در سرزمین عجایب رو داشتم

    پاسخ
  • آواتار Aysu Aysu گفت:
    08/07/1397 در 24:00

    خارج از کشور واحد امار دارم . خیلی از مطالب به زبان انگلیسی نامانوس اند . پدرم درامده .یه منبع فارسی که همه مطالب اماری باشه معرفی کنید لطفا . نرم افزار آماری مون R cmander

    ممنون از تفهیم p value

    پاسخ
  • آواتار المیرا علوی المیرا علوی گفت:
    18/07/1397 در 24:00

    سلام.خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم .مقادیر T که در جدول رگرسیون چند متغیری به روش همزمان وجود داره رو باید با چی مقایسه کرد که متوجه رد فرض صفر یا قبول اون بشیم. البته ستون کنارش P هست ولی من میخوام از طریق T متوجه بشم نتیجه چی میشه وو اینکه یه سال دیگه اینکه قاعدتا این T با آزمون T student که برای مقایسه میانگینها هست فرق داره؟ یه سوال دیگه اینکه مقدار F در جدول تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده چجوری تحلیل میشه؟ با چی مقایسه میشه؟ وو چی ازش متوجه می شیم ممنون

    پاسخ
  • آواتار سعید سعید گفت:
    14/08/1397 در 24:00

    ممنون. بعد از مدتها این قضیه به صورت اصولی در ذهن من جا افتاد

    پاسخ
  • آواتار محمد خوش شعار محمد خوش شعار گفت:
    01/09/1397 در 24:00

    با تشکر از اطلاعات خوبتون .ممنون میشم بفرمایید اندازه عددP – VALUE در نمودار SPC چقدر باید باشد
    زیر ۰٫۰۵ یا بالای ۰٫۰۵ اوکی میباشد.

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      25/10/1397 در 24:00

      با سلام و احترام
      سئوال شما شفاف نیست.

      پاسخ
  • آواتار ارجمندي ارجمندي گفت:
    30/11/1397 در 24:00

    اگر در تحليل تي تك نمونه اي ضرائب تي منفي شود چگونه بايد انرا تفسير كرد?
    اگر در تي تك نمونه اي نتايج تي معني دار شود ، اما ميانگين ها كمتر از سه باشد، اين تناقض را چگونه مي توان توجيه وَيَا برطرف كرد

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      30/11/1397 در 24:00

      با سلام و احترام

      منفی شدن مقدار آمار تی مشکل ایجاد نمی کند اگر مقدار میانگین جامعه اول کوچکتر از جامعه دوم باشد مقدار آماره تی منفی می شود.
      قسمت دوم سئوال شما شفاف نیست.

      پاسخ
  • آواتار Fateme Fateme گفت:
    08/02/1398 در 24:00

    Exelent

    پاسخ
  • آواتار faeze faeze گفت:
    11/02/1398 در 24:00

    سلام ممنون از اطلاعاتتون .یک سوال من برای رسم گرادیان خطوط همباران از نرم افزار spss استفاده کردم الان میخوام p-value زا برا این اطلاعات داخلspss بدست بیارم باید چیکار کنم .کلا این نرم افزار p-value میده ؟

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      11/02/1398 در 24:00

      با سلام و احترام
      در نرم افزار spss

      The p-value is labeled as “Sig.” in the SPSS output (“Sig.” stands for significance level).

      مو فق باشید
      دستمردی

      پاسخ
  • آواتار اسماعیل اسماعیل گفت:
    31/02/1398 در 24:00

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما.میخواستم ببینم محدوده t-stat چقد باشد خوبه؟

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      01/03/1398 در 24:00

      با سلام و احترام
      محدوده پذیرش برای این آزمون بر اساس سطح اطمینان و تعداد نمونه تعیین می شود
      به طور معمول در سطح اطمينان 95‌‌% اگر p-value بیشتر از 0.05 باشد فرض صفر پذیرفته می شود

      پاسخ
  • آواتار ارجمندي ارجمندي گفت:
    03/04/1398 در 24:00

    سلام
    اگر تي تك نمونه اي معني دار نشود تبيين آن چيست

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      03/04/1398 در 24:00

      با سلام و احترام
      اگر مقدار P-VALUE‌ بزرگتر از 0.05 شود بدین معنا است که در سطح اطمینان 95%‌ فرض صفر (عدم وجود اختلاف معنادار بین میانگین مقادیر مشاهده شده و مقدار هدف) پذیرفته می‌شود.

      پاسخ
  • آواتار بهاره بهاره گفت:
    07/04/1398 در 24:00

    سلام ببخشید در انالیز دیناها به من یکstudent t می دهد که می خواهم بدونم همون t value هست یا خیر ؟

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      07/04/1398 در 24:00

      با سلام و احترام
      یکی از خروجی های آزمون مقدار آماره t است.

      موفق باشید
      دستمردی

      پاسخ
  • آواتار نادر جعفری نادر جعفری گفت:
    21/04/1398 در 24:00

    سلام..ببخشید اگر در سطح اطمینان 95% مقدار p-value دقیقا 0.0000 باشد به چه معنی است ؟ و چه باید کرد ؟

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      21/04/1398 در 24:00

      با سلام و احترام
      فرض صفر قویا رد است.
      باید فرض یک را پذیرفت

      پاسخ
    • آواتار مریم مریم گفت:
      29/09/1401 در 24:00

      سلام آزمون t value چیه کلا؟ و چند باید باشه؟

      پاسخ
      • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
        29/09/1401 در 24:00

        با سلام و احترام
        اساس این آزمون در کتاب های پایه آماری تشریح شده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات پایه به آنها مراجعه نمایید.

        پاسخ
  • آواتار نادر جعفری نادر جعفری گفت:
    22/04/1398 در 24:00

    با تشکر از پاسخگویی تان، اینکه در تحلیل واریانس یک طرفه anovaکه عرض کردم .pvalue=0.000 است مقدار Fهم زیاد بدست می آید در حدود 400…آیا این عادی است؟و اینکه من چند منبع انگلیسی خوندم که pvalueرا نباید در مقاله =0.000نوشت و باید نوشت کمتر از 0.0001 لطفا نطرتون رو بفرمائید متشکرم

    پاسخ
  • آواتار Mahsa Mahsa گفت:
    19/05/1398 در 24:00

    سلام وقتتون بخیر
    من سواللی داشتم خدمتتون ممنون میشم پاسخ بفرمایید
    مقدار t من در pls، مقدارش 30/1 هست. بفرمایید ایا این عدد عادی هست؟؟
    و همچنین برای تایید فرضیه م p value رو از کجا بدونم؟؟ در چه سطح اطمینانی تایید میشه فرضیه م؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      20/05/1398 در 24:00

      با سلام و احترام
      در سطح اطمينان 95% اگر p- value بزرگتر از 0.05 شود فرض صغر تایید می گردد در غیر این صورت فرض یک

      پاسخ
  • آواتار محسن محسن گفت:
    16/06/1398 در 24:00

    سلام
    من در یک واحد تولیدی تغیراتی را در فرایند کار و تولید ایجاد کردم. به همین خاطر امار حوادث نفرات کاهش پیداکرده است. تغییر روش از سال 95 صورت گرفته است. بنابراین داده های از سال 95 تا نیمه دوم 98 را داره و همین طور امار حوادث از سال 91تا95. یعنی 4 سال قبل از اصلاح روش و 4سال بعد از اصلاح روش. الان چگونه باید معنی دار بودن تغییرات را بررسی کنم؟
    در این بررسی هر سال به عنوان یک مشاهد در نظر گرفته می شود؟ (8 مشاهده)
    و درجه ازادی می شود 7؟

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      16/06/1398 در 24:00

      با سلام و احترام
      برای پاسخ به این سوال نیاز به اطلاعات بیشتر وجود دارد
      همچنین به صورتی نوشتاری نمی توان به این سوال پاسخ داد

      پاسخ
  • آواتار ahariri ahariri گفت:
    24/07/1398 در 24:00

    سلام. ممنون بابت توضیح خوبتون درباره مقدار t value.
    یک سوال داشتم
    آیا برای مقدار t سطحی برای معنی داری ـ مثل مقدار p ـ وجود داره؟
    ممنون

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      24/07/1398 در 24:00

      با سلام و احترام

      بله
      مقادیر بحرانی برای آزمون t‌ در جدول آماری T-test Table آماده است.

      موفق باشید
      دستمردی

      پاسخ
  • آواتار مهدی عابدینی نیا مهدی عابدینی نیا گفت:
    05/08/1398 در 24:00

    سوال : آلفا یا میزان ریسک خطا در تحقیقات علمی بر چه مبنایی و توسط چه کسی و چه زمانی تعیین می شود ؟

    پاسخ
    • آواتار fatemeghasemi fatemeghasemi گفت:
      24/10/1401 در 24:00

      سلام در موردآلفا میشه یکم توضیح بدین
      تفاوت معنی دار یعنی چی دقیقا
      رد یا تاییید

      پاسخ
      • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
        26/10/1401 در 24:00

        با سلام و احترام
        اختلاف معنی دار در میانگین نتایج یعنی از نظر آماری تفاوت مشاهده شده ناشی از خطاهای تصادفی نیست.

        پیشنهاد می کنم پست زیر را مشاهده نمایید

        مقادیر T-Value و P-Value در آزمون‌های فرض آماری چیست؟

        https://dastmardi.ir/1394/09/13/%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%B1-t-value-%D9%88-p-value-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B6-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3/

        پاسخ
  • آواتار حامد حامد گفت:
    06/08/1398 در 24:00

    خیلی روان و خوب توضیح دادید
    تشکر فراوان

    پاسخ
  • آواتار fereshteh bagheri fereshteh bagheri گفت:
    01/06/1399 در 24:00

    با سلام پطور میشه نمودار را بر اساس p-value رسم کرد؟

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      01/06/1399 در 24:00

      با سلام و احترام
      چه نموداری را برحسب p-value رسم کرد؟

      پاسخ
  • آواتار Zahrah Zahrah گفت:
    03/06/1399 در 24:00

    سلام میخواسم بدونم ایا من میتونم برا تحلیل فرضیه هام دو تا سطح اطمینان ۹۵و۹۰درصد احاظ کنم ؟؟؟؟چون مقدار امار tبرای چندتا فرضیم ۱.۸۰است

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      04/06/1399 در 24:00

      با سلام و احترام
      بله

      پاسخ
  • آواتار امید امید گفت:
    16/01/1400 در 24:00

    سلام و عرض ادب و احترام، چرا نتایج p-value با نتایج آماره t مغایرت دارد. به عبارت دیگر ممکن است فرضیه ای با آماره t رد شود ولی با p-value قبول شود

    پاسخ
  • آواتار شیما شیما گفت:
    25/07/1400 در 24:00

    سلام می خوام بدونم در ازمون T عدد ما ممکنه منفی در بیاد؟ یا علامت تاثیری ندارد و ما در نظر نمی گیریم؟

    پاسخ
    • آواتار dastmardi dastmardi گفت:
      26/07/1400 در 24:00

      سلام
      بله ممکن عدد t منفی بدست آید
      برای تعیین اختلاف معنادار بدون علامت در نظر گرفتن تحلیل را می توان انجام داد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
گالری تصاویر
  • ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری برای کارگروه کروماتوگرافی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی
  • ارزیابی عدم‌قطعیت در اندازه‌گیری با میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی
  • تضمین کیفیت نتایج آزمون اداره استاندارد خراسان شمالی
  • ممیزی داخلی مراکز آزمایشگاهی مبتنی بر استاندارد ISO/IEC 17025:2017 آزمایشگاه های آب و فاضلاب استان های شمال شرقی و شرقی ایران
  • کالیبراسیون عمومی شرکت تکوین الکترونیک
  • نمونه برداری پذیرشی (ASP) اداره استاندارد استان زنجان
  • تخمین عدم قطعیت اندازه گیری در شرکت تکوین الکترونیک
  • آشنایی با الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017 در شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان
  • عدم قطعیت اندازه گیری به روش بالا به پایین اداره استاندارد
  • ارزیابی عدم قطعیت اندازه‌گیری با نرم افزار QMSys GUM‌ در شرکت سیناژن
  • برآورد عدم قطعیت اندازه گیری در آزمایشگاه های پزشکی برای آزمایشگاه های رفرانس سازمان تامین اجتماعی
  • طراحی و تحلیل آزمایش ها اداره استاندارد استان کرمانشاه
  • آموزش برآورده عدم قطعیت اندازه گیری به روش بالا به پایین - زنجان
    ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری به روش بالا به پایین با نرم افزار MUKit اداره استاندارد استان زنجان
  • آشنایی با الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017 اداره کل استاندارد استان آذربایجان شرقی
  • آشنایی با الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017 استان مازندران
  • کاربرد نرم افزار MINITAB در کنترل فرآیند آماری برای مشخصه‌های متغیر در سازمان منطقه آزاد کیش
  • آموزش کنترل فرایند آماری - مازرون فوم
    کنترل فرآیند آماری (SPC) با استفاده از نرم‌افزار MINITAB در گروه صنعتی دانش بنیان مازرون فوم
  • ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک وزارت راه
  • آشنایی با روش‌های آماری در مقایسات بین آزمایشگاهی اداره استاندارد
  • آموزش آشنایی با الزامات ایزو 17025 - اداره استاندارد بندر عباس
    آشنایی با الزامات و تغییرات ویرایش جدید استاندارد ISO/IEC 17025:2017 اداره استاندارد استان هرمزگان
  • آشنایی با تغییرات ویرایش جدید استاندارد ISO/IEC 17025:2017 شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی
  • تضمین کیفیت نتایج آزمون استان گلستان
  • آشنایی با روشهای آماری در مقایسات بین آزمایشگاهی اداره استاندارد همدان
  • کنترل فرآیند آماری (SPC) با استفاده از نرم‌افزار MINITAB در گروه صنعتی دانش بنیان مازرون فوم
  • ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمایشگاه های آب و فاضلاب استان های شمال شرقی و شرقی ایران
  • آشنایی با الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017 اداره کل استاندارد استان زنجان
  • برگزاری دوره آموزشی تربیت ارزیاب فنی برای مراکز آزمایشگاه شرکت خودروسازی سایپا
  • آموزش آشنایی با الزامات ایزو 17025 - اداره استاندارد بندر عباس
    آشنایی با الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017 استاندارد استان هرمزگان
  • آشنایی با الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2017 درمجتمع تولیدی نخ تایر صبا
  • آشنایی با روش‌های آماری در مقایسات بین آزمایشگاهی و آزمون مهارت در آزمایشگاه‌های استان زنجان
  • ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمایشگاهی میکروبیولوژی برای شرکت سیناژن
  • تصدیق و صحه گذاری روش های آزمون در اداره استاندارد استان هرمزگان
  • تخمین عدم قطعیت اندازه گیری آزمایشگاه‌های صنایع غذایی و شیمیایی استان گلستان
  • نقش عدم قطعیت اندازه گیری در فرایند ارزیابی انطباق اداره استاندارد استان زنجان
  • آموزش ممیزان داخلی نکات مهم در سیستم مدیریت کیفیت مبتی بر استاندارد ISO/IEC 17025
  • ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری با نرم افزار QMSys GUM‌ برای آزمون‌های مرتبط با مواد نفتی در شرکت نفت ایرانول
  • تجزیه و تحلیل سیستم اندازه گیری اداره استاندارد زنجان
  • کنترل فرایند آماری (SPC) شرکت عالیفرد (سن ایچ)
  • تعیین دقت روش آزمون پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری
  • ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری در آزمایشگاه های آب و فاضلاب استان های شمال شرقی و شرقی ایران
  • تضمین کیفیت نتایج آزمون ادارهاستاندارد مازندران
  • نقش عدم قطعیت اندازه گیری در فرایند ارزیابی انطباق استان مازندران
دسته‌های محصولات
  • خدمات مشاوره
  • دوره‌های آموزشی
    • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 15189
    • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 17025
    • آموزش‌های مراکز آزمون مهارت بر اساس استاندارد ایزو 17043
    • دوره های آموزشی مدیریتی
    • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
  • کتاب‌ها و راهنماها
  • مشاوره استاندارد ایزو 15189
  • مشاوره استاندارد ایزو 17025
  • مشاوره استاندارد ایزو 17043
  • مشاوره استاندارد ایزو 9001
  • مشاوره مدیریت عملکرد در سازمان
جستجوی محصولات
آخرین مطالب سایت
  • ارائه مدلی جامع برای مدیریت عملکرد کارکنان در مراکز آزمایشگاهی
  • فیلم آموزش استاندارد ایزو 17025 – الزامات منابع
  • فیلم آموزش استاندارد ایزو 17025 – الزامات ساختاری
  • فیلم آموزش استاندارد ایزو 17025 – الزامات عمومی
  • فیلم فاکتور عدم قطعیت چیست؟
تماس
  • تهران، رسالت، خیابان کرمان
  • 09125446045
  • info@dastmardi.ir
دسته‌ها
  • استاندارد ایزو 15189
  • استاندارد ایزو 17025
  • اطمینان از اعتبار نتایج – تضمین کیفیت نتایج آزمون و کالیبراسیون
  • انتشارات
  • تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری
  • تجزیه و تحلیل‌های آماری
  • تصدیق و صحه گذاری روشهای آزمون
  • خبرهای آکادمی
  • طراحي و تجزيه و تحليل آزمايش ها
  • عدم قطعیت اندازه گیری
  • كاليبراسيون تجهيزات
  • کنترل کیفیت
  • مدیریت ریسک در آزمایشگاه
  • مشاوره ایزو 17025
  • مشاوره و آموزش
  • مقالات
  • نمونه برداري پذيرشي
  • ویدئو
دسته‌های محصولات
  • خدمات مشاوره
  • دوره‌های آموزشی
    • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 15189
    • آموزش‌های آزمایشگاهی بر اساس استاندارد ایزو 17025
    • آموزش‌های مراکز آزمون مهارت بر اساس استاندارد ایزو 17043
    • دوره های آموزشی مدیریتی
    • دوره‌های آموزشی ابزارهای کیفیت
  • کتاب‌ها و راهنماها
  • مشاوره استاندارد ایزو 15189
  • مشاوره استاندارد ایزو 17025
  • مشاوره استاندارد ایزو 17043
  • مشاوره استاندارد ایزو 9001
  • مشاوره مدیریت عملکرد در سازمان
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://dastmardi.ir/?p=772
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:90)
آیا حساب کاربری ندارید؟
نام‌نویسی
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:90)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:90)
برگشت به صفحه ورود به سایت
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe

This is a demo store for testing purposes — no orders shall be fulfilled. رد کردن

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مشتریان آکادمی آماده است تا به سوالات شما پاسخ دهد.
نیاز به راهنمایی دارید؟
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

آکادمی دکتر دستمردی
  • 09125446045
  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 17
  • info@dastmardi.ir